محل جلوس بنیانگذار انقلاب اسلامی در 12 بهمن 57 پیش از ظهر امروز گلباران شد.
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم گلباران محل جلوس امام خمینی (ره) در دوازدهم بهمن ماه 1357 و پس از بازگشت تاریخی به میهن اسلامی ظهر امروز پنجشنبه 12بهمنماه با حضور اقشار مختلف مردم در آن محل برگزار شد.
گفتنی است در این مراسم گروههای سرود به خواندن سرود پرداخته و همچنین قائممقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دقایقی سخنرانی کرد.
برچسبها: پاتوق رضا
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: آمریکا برای رسیدن به هدف خود که نفوذ در منطقه غرب آسیا بود، هر کاری کرد، اما شکست خورد.
به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز پنج شنبه 12 بهمنماه در همایش فرماندهان پایگاه های بسیج طلاب با اشاره به وعده خدا و رسولش در امداد رسانی به سپاه حق در برابر باطل، گفت: اگر سه عنصر ایمان، بصیرت و صبر وجود داشته باشد، طبق وعده خدا و رسولش قدرت نابرابر شما به قدرت نامتقارن تبدیل خواهد شد.
وی افزود: اگر میزان صبر و تقوا افزایش یافت امداد غیبی به کمک نیروهای شما می آید.
سعیدی با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در حفظ انقلاب اسلامی تصریح کرد: وقتی ما در داخل آب هستیم، مثل ماهی قدر آب را نمی دانیم. مقام معظم رهبری نبرد نابرابر در منطقه غرب آسیا را به نبرد برابر تبدیل کردند؛ این نشان دهنده نقش ایشان در جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت: ما در داخل کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که علما باید بیشتر برای حل آن ها فکر کنند، به طوری که به تعبیر آیت الله جوادی آملی اگر خدشه ای به این انقلاب وارد شود، لعن و نفرین گذشتگان شامل حال ما می شود، که چرا فلان حرکت را که می توانستید انجام دهید، اما انجام ندادید.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل خاطر نشان کرد: شکست طرح های سلطه طلبانه آمریکا در منطقه و شکل گیری عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا دستاورد بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به هدف خود که نفوذ در منطقه غرب آسیا بود، نقشه ها و طرح های بسیاری را دنبال کرد، اظهار کرد: این طرح ها از حمله به حزب الله و سوریه تا ایجاد و همه پرسی در اقلیم کردستان بود.
سعیدی ادامه داد: اردوغان و برخی دوستانش هم در منطقه به دنبال نقشه هایی بودند، اما انقلاب اسلامی همه آنها را خنثی کرد و این نشان دهنده عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.
برچسبها: پاتوق رضا
دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله عیسی قاسم از همه مومنان خواست برای سلامت رهبر شیعیان بحرین که فردا تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت، دعا کنند.
به گزارش حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله عیسی قاسم اعلام کرد که ایشان فردا جمعه 13 بهمنماه در یکی از بیمارستانهای بحرین مورد عمل جراحی جدیدی قرار خواهند گرفت. از همه مومنان و دوستداران آیت الله عیسی قاسم - رهبر و مرجعیت اعلای شیعیان و انقلاب بحرین- دعوت میشود تا امشب پنجشنبه برای سلامت ایشان دست به درگاه الهی برده و دعا نمایند.
جمعیت الوفاق بحرین روز گذشته در بیانیه ای فوری اعلام کرده بود در پی وخامت اوضاع سلامت آیت الله عیسی قاسم ایشان پس از ده روز ممانعت و کوتاهی حکومت آلخلیفه از صدور اجازه انجام عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده است. الوفاق همچنین خواستار توقف هدف قرار گرفتن این مرجع عالیقدر از سوی نظام بحرین به روشهای مختلف و بازگرداندن تابعیت سلب شدهی وی شده است.
علمای بحرین نیز در بیانیه ای هدف قرار گرفتن ایشان و شیعیان بحرین توسط نظام آل خلیفه را جنگی علنی با موجودیت تشیع در بحرین خوانده اند و خواستار توقف این اعمال خصومت آمیز شده و اعلام گردند حرکت ملی بحرین تا تحقق تمامی مطالبات با قوت ادامه خواهد داشت.
گفتنی است منطقه الدراز محل سکونت آیت الله عیسی قاسم و منزل ایشان از سال گذشته همزمان با اقدام آل خلیفه به محاکمه و سلب تابعیت از ایشان تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد و در این مدت از رسیدگی درمانی و معالجه آیت الله عیسی قاسم ممانعت شده است که بار ها با توجه به اوضاع سلامت خطیر ایشان و بیماریهای مزمن مبتلابه باعث وخامت شدید وضعیت سلامتی ایشان گردیده است.
برچسبها: پاتوق رضا
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح میدانند هر گونه کوتاهی در شناخت دشمن، فرجامی جز شکست نخواهد داشت.
به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرلشکر پاسدارمحمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آغاز دهه مبارک فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در پیامی با تبریک این ایام خجسته و تاریخ ساز به مقام معظم رهبری، ملت ایران و آحاد علاقمندان به انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان تاکید کرد: 12 بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور پس از 15 سال تبعید و دوری از ایران عزیز، در تاریخ انقلاب و میهن اسلامی از رخدادهای مبارک، ماندگار و الهام بخشی است که نه تنها سرآغاز دهه فجر "انقلاب اسلامی" نام گرفته است، بلکه یک نقطه عطف در تاریخ معاصر و منشأ تحولات شگرف در صحنه بینالمللی به شمار میرود.
این پیام افزوده است: با ورود تاریخی امام (ره) و ثبت پرشکوهترین استقبال تاریخ؛ توطئه "شیطان بزرگ" و طرح آمریکاییها در "مهار انقلاب" و خاموش کردن شعلههای نهضت اسلامی از طریق روی کار آوردن یک چهره به ظاهر ملی (بختیار) در رأس دولت پلید شاهنشاهی خنثی و باطل شد و دیری نپایید که پژواک پیروزی انقلاب اسلامی بر بلندای جهان طنین انداز شد و با سقوط نظام 2500 ساله شاهنشاهی در 22 بهمن ماه 1357، خورشید "نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران" طلوع کرد.
در ادامه این پیام با اشاره به پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی تصریح شده است: با پیروزی انقلاب اسلامی توازن دو قطبی "آمریکا - شوروی" متزلزل و منطق جدیدی با برخورداری از ظرفیتهای "تمدن ساز" در عرصه بینالمللی قدرت نمایی کرد، منطقی که با تکیه بر اصول و ارزشهای اسلامی، به سرعت با ارائه الگویی موفق در "نظام سازی" و نحوه اداره حکومت و جامعه، گفتمان "لیبرال دموکراسی" غربی و گفتمان "سوسیال کمونیسم" شرقی را منفعل کرد و به چالش کشید.
در این پیام خاطرنشان شده است: استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی منجر به "شکاف راهبردی" و "شوک ژئوپلتیکی" در بلوک "قدرت" شد و با برهم خوردن موازنه قوا و ورود "جهان اسلام" در عرصه بازگیری "قدرت"، هم اینک در طلیعه چهلمین سال انقلاب جبهه دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) نظارهگر این عظمت و اقتدار شده است.
این پیام با اشاره به پیامدهای توسعه نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در فراسوی جغرافیای ایران تأکید کرده است: پدیدار شدن قطب قدرت جهان اسلام در "هندسه قدرت جهانی"، نوید بخش ایجاد تمدن نوین اسلامی" و شکست "جاهلیت مدرن" در آینده خواهد بود، که به فضل الهی جامعه بشری آن را درک خواهد کرد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه این پیام رمز موفقیت و سربلندی ملت ایران در پیشبرد اهداف و آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی را "تبعیت از ولایت مطلقه فقیه"، "وحدت و مقاومت ملی" و "حضور آگاهانه و به موقع مردم در صحنههای نیاز انقلاب اسلامی" معرفی کرده و افزوده است: تشریح دستاوردهای ملی، منطقهای و جهانی انقلاب اسلامی از جمله "تشکیل نظام دینی کارآمد و جامعه ولایی و انقلابی با ویژگی سلطه ستیزی و اتکا به خودباوری و توان داخلی"، "شکل گیری جبهه بیداری و مقاومت اسلامی علیه نظام استکبار و صهیونیسم"، "بسترسازی برای تغییر هندسه جهانی" و "آغاز عصری جدید برای جامعه بشری با محوریت اسلام و عدالت خواهی" و همچنین مقایسه وضعیت امروز کشور با دوران قبل از انقلاب و به ویژه تبیین سیاهه جنایتها و خیانتهای رژیم خبیث و وابسته شاه علیه ملت ایران و ترسیم تصویر آن دوره حقارت آمیز، از ضرورتهای غفلت ناپذیر امروز به ویژه برای نسل جوان و نومخاطبان انقلاب است که بایستی مورد اهتمام جدیتر نهادها، نخبگان و شخصیتهای مرجع واقع شود.
باقری مقایسه دستاوردهای ایران انقلابی و اسلامی با ایران وابسته و شاهنشاهی و تحلیل سختیها و موانع پیشرفت در دهههای پیش و بحرانهای بزرگ ناشی از جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه و زنجیرهای کشورهای متخاصم علیه ملت و نظام را اقدامی الهامبخش و معنادار توصیف و تصریح کرد: ایران عصر پهلوی یک کشور وابسته و متکی به بیگانه بود که تحت منویات و سیاستهای قدرت های سلطهگر و استکباری و در رأس آن آمریکا، ملت و توانمندیهای ایرانی را تحقیر و روزنه های نقش آفرینی آنها را مسدود کرده بود، اما امروز این یک حقیقت مسلمِ مورد اعتراف دوست و دشمن است که ایران با تکیه بر ظرفیتهای درونی که در شرایط سخت تحریم، تهدید و فشار حاصل شده است، هم اکنون به عنوان بازیگری تأثیرگذار در عرصهی بین المللی به رسمیت شناخته شده است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرده است: در شرایط خطیر کنونی، برای خنثی سازی نقشه دشمن در پیگیری خط شیطانی "ناکارآمد نشان دادن نظام" و بزرگ نمایی ضعفها و کاستیها و نادیده گرفتن اقدامات و دستاوردهای مثبت و افتخارآمیز دوران جمهوری اسلامی، ضروری است همه دستگاهها به ویژه اصحاب رسانه بصورتی عالمانه، مسئولانه و مجاهدانه به صحنه آمده و رویای دشمنان در هدف قرار دادن باور و اعتماد مردم به انقلاب و نظام اسلامی را باطل سازند.
وی در پایان پیام خود با گرامیداشت یاد و خاطره آموزنده حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان همیشه زنده انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعین حرم و حوزه امنیت و خدمت به کشور در طلیعه چهلمین سال انقلاب و تولد جمهوری اسلامی با اطمینان دادن به ملت شریف و بصیر ایران نسبت به آمادگیهای همه جانبه نیروهای مسلح برای مقابله قاطع و پشیمان کننده با توطئههای دشمنان و تداوم حرکت برای "قدرت افزایی دفاعی" و ارتقای توان "بازدارندگی" کشور، تأکید کرده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ملت ایران به مدد تجارب تاریخی و آنچه از رخدادها، حوادث و تحولات منطقه و نیز در صحنه فتنهگری ها و آشوب طلبیهای اخیر آموخته به نیکی میدانند هر گونه سستی و کوتاهی در شناخت دشمن و یا تسلیم اغواگری و صحنه آرایی آن در هر عرصهای شدن، فرجامی جز شکست انقلاب و سیلی خوردن اسلام نخواهد داشت، لذا تحت منویات و فرامین مقام عظمای ولایت و رهبری و فرمانده کل قوا امام خامنهای عزیز (مدظله العالی) هوشمندی و هوشیاری برابر جبهه دشمن را بیش از هر مقطع دیگری مورد مراقبت و اهتمام قرار داده و با رصد نگاه خصمانه فرعون آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله های منطقهای و فرامنطقهای آنان به حوزههای راهبردی قدرت نظام، اجازه نزدیک شدن به حریم اقتدار دفاعی و موشکی کشور را نخواهند داد.
برچسبها: پاتوق رضا
امام خمینی (ره) پس از 14 سال دوری از وطن و مبارزات جدی و گسترده علیه رژیم شاهنشاهی، روز 12 بهمن 57 به کشور بازگشتند.
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه بهمن 1357؛ لحظه ای که بی تردید ماندگارترین گردش عقربه های ساعت را در طول تاریخ برای ملت ستمدیده ایران رقم زد. لحظه ای که خود را با ورود تاریخی امام خمینی (ره) به ایران پس از 14 سال تبعید، در ذهن تمامی مردم رنج کشیده ایران به ثبت رساند. اگر نگاهی به روند شکل گیری نهضت اسلامی ملت ایران از حوادث سال 42 تا ورود امام راحل بیندازیم، به عمیق بودن ابعاد انقلاب اسلامی و دلایل ثبت شدن آن در تاریخ پی می بریم.
تاریخ جهان که به ظاهر انقلاب های زیادی را به خود دیده است، هیچ گاه نتوانسته انقلاب و خیزشی مردمی مانند انقلاب ملت ایران را در صفحات خود به ثبت برساند. به گواهی همه تحلیلگران و اندیشمندان دنیا، تنها برخورداری از ماهیتی ماورایی و الهی می تواند انقلابی به وسعت و عظمت انقلاب اسلامی ایران را در گستره تاریخ رقم بزند. از سوی دیگر زعامت و راهبری چنین جریان و خیزش بی نظیری را می توان عامل مهم دیگر در به ثمر نشستن قیام های مردمی دانست، وقتی شخصیتی بی نظیر همچون امام خمینی (ره) که تمای ارکان و اجزای نهضتش را از شریعت مقدس اسلام الهام گرفته و همه پیروزی ها را تنها از جانب عنایت خدای متعال می داند، نباید هم کوچکترین شکستی برای چنین نهضتی متصور شد.
اما بدون شک شخصیت برجسته امام خمینی(ره) و حضور ایشان در پیش قراولی انقلاب اسلامی، مهم ترین رکن براندازی حاکمیت دست نشانده پهلوی و پیروزی نهضت اسلامی در ایران بود. لذا پس از نقش آفرینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در روند مبارزاتی علیه طاغوت از 15 خرداد 42، علاوه بر اوج گرفتن بعد محبوبیتی امام در درون جامعه، ایشان را به شناخته شده ترین مرجع عالَم تشیع بدل کرد. در ادامه بر قیام تاریخ ساز حضرت امام (ره) مروری کوتاه داریم.
امام راحل پس از آزادی از زندان در سال 1343 با لایحه کاپیتولاسیون آمریکایی مخالفت کردند که به تبعید ایشان منجر شد. حادثه پانزده خرداد، زمینههای ظهور جریان فرهنگی دین را در ایران شکل داد. با افزایش تعداد پیروان امام(ره) رژیم طاغوت در 22 بهمن 1357 مثل برف آب شد. در ادامه گذری به مجاهدت ها و فعالیت های امام راحل در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی می زنیم.
**روزهای سخت ترکیه
سحرگاه 13 آبان 1343 کماندوهای مسلح منزل امام خمینی(ره) در قم را محاصره کردند. امام(ره) بازداشت و به همراه نیروهای امنیتی به فرودگاه مهرآباد تهران اعزام و با یک فروند هواپیمای نظامی تحت الحفظ به آنکارا پرواز کردند. عصر همان روز ساواک خبر تبعید امام(ره) به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در روزنامه ها منتشر کرد. با وجودی که فضای خفقانی در کشور وجود داشت، موجی از اعتراض ها در بازار تهران، تعطیلی طولانی مدت دروس حوزهها و ارسال نامهها به سازمانهای بینالمللی و مراجع تقلید جلوهگر شد.
حاج آقا مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی و در 13 دی ماه 1343 به ترکیه نزد پدر تبعید شد. دوران تبعید امام در ترکیه بسیار سخت و طاقت فرسا بود چرا که ایشان حتی از پوشیدن لباس روحانیت در آنجا ممنوع شده بودند، اما هیچ یک از فشارهای روانی و جسمی نتوانست ایشان را وادار به سازش کند.
اولین محل اقامت امام، هتل بولوار پالاس آنکارا (اتاق 514ـ طبقه 4) بود، اما فردای آن روز برای مخفی نگاه داشتن محل اقامت، امام را به محلی واقع در خیابان آتاتورک منتقل کردند. چند روز بعد (21 آبان 1343) برای منزویتر کردن ایشان و قطع هرگونه ارتباط محل تبعید را به شهر بورسا منتقل کردند. در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی سلب شده بود و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی دولت ترکیه قرار داشتند.
اقامت امام در ترکیه یازده ماه طول کشید، در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بیسابقهای بقایای مقاومت را در ایران در هم شکست و به سرعت دست به اصلاحات آمریکاپسند زد. در این مدت امام خمینی(ره) طی چند نامه به منسوبین خویش و علمای حوزه در قالب دعا، استواری شان در مبارزه را یادآور شدند. اقامت اجباری در ترکیه فرصتی برای امام شد تا تدوین کتاب تحریرالوسیله جلد اول را آغاز کنند.
**تبعیدگاه دوم امام(ره)
روز 13 مهر 1344 امام خمینی (ره) به همراه فرزندشان آیت الله حاج آقا مصطفی از ترکیه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق، اعزام شدند. امام به دلیل فشارهای مداوم جامعه مذهبی و حوزههای علمیه داخل و خارج، تلاشها و تظاهرات دانشجویان مسلمان خارج کشور برای آزادی امام، تلاش رژیم شاه برای عادی جلوه دادن اوضاع و اقتدار خویش برای جلب حمایت بیشتر آمریکا و وضعیت رژیم حاکم بر بغداد که مانعی بزرگ برای محدود کردن فعالیتهای امام خمینی(ره) بود، به عراق تبعید شد.
امام خمینی(ره) پس از ورود به بغداد برای زیارت مرقد ائمه اطهار (ع) به شهرهای کاظمین، سامرا و کربلا رفتند و یک هفته بعد به محل اصلی اقامتشان یعنی نجف عزیمت کردند. استقبال پر شور طلاب و مردم از ایشان در شهرهای ذکر شده، بیانگر آن بود که برخلاف تصور رژیم شاه پیام نهضت پانزده خرداد در عراق و نجف هوادارانی پیدا کرده است.
**هجرت امام به فرانسه
روز اول مهر 57 منزل امام در نجف به وسیله قوای بعثی محاصره شد. در ادامه مسلمانان در ایران، عراق و دیگر کشورها نسبت به این خبر واکنش گسترده ای نشان دادند. روز 12 مهر، امام خمینی(ره) نجف را به قصد مرز کویت ترک گفت. دولت کویت با فشار رژیم ایران، از ورود امام راحل به این کشور جلوگیری کرد. ایشان پس از مشورت با فرزندشان (حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی) تصمیم به هجرت به پاریس گرفتند.
در روز 14 مهر ایشان وارد پاریس شدند و دو روز بعد در منزل یکی از ایرانیان در نوفل لوشاتو (حومه پاریس) مستقر شدند و مأمورین کاخ الیزه نظر رئیس جمهور فرانسه را مبنی بر اجتناب از هر گونه فعالیت سیاسی به امام ابلاغ کردند. در مدت اقامت چهار ماهه امام در پاریس، نوفل لوشاتو مهمترین مرکز خبری جهان بود چرا که مصاحبههای متعدد و دیدارهای مختلف ایشان هدفهای آتی نهضت انقلاب اسلامی را برای جهانیان بازگو کرد. از این رو تعداد کثیری از مردم دنیا با اندیشه و قیام ایشان آشنا شدند و از همین جا بحرانیترین دوران نهضت در ایران را رهبری کردند.
دولت شریف امامی دو ماه بیشتر دوام نیاورد و شاه ریاست کابینه را به دولت نظامی ازهاری سپرد. کشتارها رو به فزونی رفت اما تأثیری در قیام مردم نداشت. شاه که مانند همیشه با اجازه آمریکا و انگلیس تصمیماتش را می گرفت، این بار هم در نهایت استیصال از سفیر امریکا و انگلیس درخواست راه حل میکرد اما هیچ یک از طرحهای قبلی آنان نتیجهای دربرنداشت.
راهپیماییهای گسترده و میلیونی در روز تاسوعا و عاشورا در تهران و دیگر شهرها برگزار شد که به رفراندوم غیر رسمی مردم علیه سلطنت شاه شهرت یافت. یکی از سران جبهه ملی، آخرین مهره آمریکا بود که برای تصدی پست نخست وزیری به شاه پیشنهاد شد. پیامهای امام خمینی(ره) طرحهای رژیم را نقش بر آب ساخت.
امام خمینی در دی ماه 57 شورای انقلاب را تشکیل دادند، اما شاه شورای سلطنت را تشکیل داد و با اخذ رأی اعتماد کابینه بختیار در روز 26 دی ماه از کشور فرار کرد. این خبر در شهر تهران و سپس ایران پیچید و مردم در خیابانها به جشن و پایکوبی پرداختند.
**امام آمد
اوایل بهمن 57 خبر تصمیم امام در بازگشت به کشور منتشر شد، این در حالی بود که مردم و دوستان امام نگران جان ایشان بودند زیرا هنوز دولت دست نشانده شاه سرِ پا و حکومت نظامی برقرار بود. از این رو دوستان امام تصمیم بر تعویق بازگشت امام را داشتند تا زمینه برقراری امنیت جانی ایشان فراهم شود. از طرفی دیگر حضور امام در شرایط آن روزها در جمع میلیونها مردم به پاخاسته از دید آمریکا به معنای پایان حتمی کار رژیم شاه بود. اقدامات فراوانی از تهدید به انفجار هواپیما گرفته تا وقوع کودتای نظامی برای تعویق بازگشت ایشان به کشور صورت گرفت اما امام خمینی(ره) تصمیم خود را گرفته بودند و طی پیامهایی به مردم ایران اعلام کرده بودند که میخواهد در این روزهای سرنوشت ساز و خطیر در کنار مردمش باشد.
دولت بختیار با هماهنگی ژنرال هایزر فرودگاههای کشور را به روی پروازهای خارجی بست، جمعیت زیادی از سراسر کشور به سوی تهران روانه شدند و میلیونها نفر از مردم تهران تظاهرات کردند و خواستار باز شدن فرودگاهها شدند. جمعی از روحانیون و شخصیتهای سیاسی در مسجد دانشگاه تهران تا باز شدن فرودگاه دست به تحصن زدند. دولت بختیار پس از چند روز نتوانست مقاومت کند و مجبور به پذیرفتن خواسته ملت شد.
سرانجام امام خمینی(ره) بامداد 12 بهمن 1357 پس از چهارده سال دوری از وطن وارد کشور شد. اما موضوعی که تمامی رسانه های دنیا و خبرگزاری های غربی را وادار به اعتراف کرد، استقبال بی نظیر، عظیم و غیرقابل انکار مردم از امامشان بود. به گواهی تاریخ در این استقبال به یاد ماندنی جمعیتی چهار تا شش میلیون نفری از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا، ورود این رهبر مبارز نهضت اسلامی را گرامی داشتند.
برچسبها: پاتوق رضا
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خاطراتش از دوران مبارزاتیاش با رژیم طاغوت میگوید.
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از سابقه حضورش در راهپیماییهای سال ۵۷ که میپرسیم، میگوید در ششم بهمن آن سال همراه برادرش به تهران آمده و این روز دقیقا همان روزی است که قرار بوده حضرت امام (ره) از پاریس به تهران بیایند. وقتی در ادامه از حال و هوای آن روز فرودگاه مهرآباد و پرواز امام به تهران صحبت میکند به ازدحام فوقالعاده مردم در آنجا اشاره میکند؛ همان پروازی که بختیار اجازه فرودش را نداد. در ادامه هم به بیان مابقی خاطرات خود از روزهای پرشکوه پیروزی انقلاب میپردازد. اینها بخشی از خاطرات سید محمد حسینی از روزهای پرالتهاب و البته تاریخی بهمن ماه ۵۷ است. او که متولد سال ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان استان کرمان است، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معارف اسلامی و تبلیغی بوده و دکترای خود را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی اخذ کرده است.
سید محمد حسینی در عالَم سیاست کشورمان همواره چهرهای آرام و بدون حاشیه داشته، سابقه نمایندگی مجلس را دارد و در دولت نهم قائم مقام وزیر علوم و ریاست دانشگاه پیام نور را بر عهده داشت. وی در دولت دهم وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی بود. با شکلگیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، حسینی که دبیرکلی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی را بر عهده داشت به این جبهه پیوست و مدتی هم سخنگوی این جریان سیاسی کشور بود.
در آستانه سی و نُهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سید محمد حسینی میهمان باشگاه خبرنگاران جوان شد و با وی درباره فعالیتهای انقلابیاش و حال و هوای آن روزها به گفتوگو نشستیم. مشروح این گفت وگو را در ادامه میخوانید:
باشگاه خبرنگاران جوان: در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، موافقید از همان روزها شروع کنیم و از حال و هوای شما در آن روزها؟
حسینی: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بنده دانش آموز مقطع دبیرستان بودم، یک راهپیمایی به مناسبت چهلمین روز بزرگداشت شهدای قم در شهر ما یعنی رفسنجان برگزار شد، بنده به همراه برخی از دوستانم در آن شرکت کردیم. البته دو شب قبل از آن هم اعلامیهها را پخش میکردیم؛ فعالیتهایم به دلیل این بود که در خانوادهای مذهبی و سیاسی رشد کرده بودم و مسائل مربوط به انقلاب برایم اهمیت زیادی داشت.
**نمایشنامهای که اولین شهید رفسنجان را تقدیم انقلاب کرد**
در مراسم چهلمی که برای شهدای قم برگزار شد چند نفر شهید شدند، اما در مراسم چهلم دوم که همزمان با ایام نوروز بود شاهد اعتراضات مردمی بودیم؛ لذا به همراه تعدادی از جوانان از جمله آقای پورمحمدی که اکنون مدیریت شبکه سه صداوسیما را برعهده دارد، راهپیماییهایی را در رفسنجان راه اندازی کردیم. بنده آنجا دستگیر شدم و چند روزی در بازداشت بودم، مأموران زندانیها را شلاق میزدند و اذیت میکردند، البته باید بگویم که در زندان یکی از پاسبانها که همسایه ما بود، مانع شلاق زدن ماموران طاغوت به من میشد. یک بار هم مرحوم پدرم دستگیر شد و او را به کرمان بردند.
به یادم دارم در مراسم نیمه شعبان نمایشنامهای را اجرا کردیم. این نمایشنامه مذهبی و بسیار تأثیرگذار بود و جمعیت زیادی هم برای تماشا آمده بودند، نقش اصلی در نمایشنامه بر عهده آقای پورمحمدی بود و من هم نقش دوم را داشتم. آن نمایشنامه منجر به شهادت فرزند حجتالاسلام انصاری شد و به این ترتیب اولین شهید در رفسنجان تقدیم انقلاب اسلامی گشت.
**خاطرهای از اولین ملاقات با رهبر انقلاب**
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما در آن دوران دیداری هم با رهبر انقلاب داشتید؟
حسینی: جوانان در تحقق انقلاب نقش گستردهای داشتند، با وجود اینکه ما دانش آموز و کم سن و سال بودیم، اما تحرک بسیاری داشتیم. یکی از فعالیتهای ما در آن دوران این بود که به دیدن تبعیدیهای انقلاب میرفتیم، مقام معظم رهبری به ایرانشهر تبعید شده بودند و آقایان راشد یزدی و محمدجواد حجتی کرمانی نیز همراه ایشان بودند، بعد از ملاقات با رهبر معظم انقلاب به سراوان رفتیم که پدر آقای پورمحمدی یعنی شیخ عباس پورمحمدی در آنجا تبعید بود، بعد از آن هم به دیدن آیت الله مکارم شیرازی رفتیم که در چابهار تبعید بود.
تصوری که در ذهن داشتم این بود افرادی که در تبعید هستند باید ناراحت و غمگین باشند، اما ایشان (رهبر معظم انقلاب) بسیار با نشاط بودند. در آن دیدار هم آقای راشد طنزها و لطیفههایی با لهجه شیرین تعریف میکردند و فضا بسیار صمیمانه و گرم بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در جریان مبارزات انقلابی به تهران آمدید؟
**ممانعت از فرود هواپیمای امام (ره) در تهران/ سخنرانی ادیبانه آیت الله بهشتی**
حسینی: ششم بهمن به همراه برادرم به تهران آمدیم؛ آن روز قرار بود امام (ره) از پاریس به کشور بازگردند، اما بختیار اجازه نداد پرواز ایشان انجام شود. به همین دلیل مردم در بهشت زهرا تجمع و اعتراض کردند. ازدحام جمعیت به حدی زیاد بود که سخنران مراسم را نمیدیدم و فقط صدای او را میشنیدم. به حدی سخنران دلنشین، شیوا و زیبا سخن میگفت که تصور کردم شاعر و یا یک ادیب سخنرانی میکند، از مردم پرسیدم سخنران کیست؟ گفتند: آیتالله بهشتی. سپس حضرت آیتالله خامنهای قطعنامه را خواندند و به دولت وقت هشدار دادند که اگر پرواز امام (ره) انجام نشود تجمعها، اعتراضات و راهپیماییها ادامه پیدا میکند.
بعد با برادرم از بهشت زهرا بیرون آمدیم. در راه یک فرد روحانی را دیدم که بهتندی راه میرفت، جمعیت گفتند او شیخ اکبر است؛ منظورشان همان آقای هاشمی رفسنجانی بود. چون آقای هاشمی همشهری ما بود برادرم اصرار کرد تا سوار ماشین شوند و ایشان را تا مدرسه رفاه رساندیم. در آن روزها به صورت مرتب راهپیمایی برگزار میشد.
باشگاه خبرنگاران جوان: فضای سیاسی کشور در اوایل انقلاب چگونه بود؟
**مردم نسبت به موسسان حزب جمهوری اسلامی اعتماد فراوانی داشتند**
حسینی: البته احزاب و تشکلها به آن معنایی که انتظار میرفت، نتوانستند جایگاه خود را پیدا و تثبیت کنند. میان احزاب در اوایل انقلاب بیشترین تأثیر را حزب جمهوری اسلامی داشت. مردم نسبت به موسسان این حزب یعنی مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید باهنر، مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای موسوی اردبیلی اعتماد زیادی داشتند و این باعث شد حزب جمهوری اسلامی فراگیری زیادی داشته باشد و در همه شهرها و مراکز استانها دفتر تاسیس کند.
حزب جمهوری اسلامی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی با توجه به اقبال گسترده مردمی که داشت، توانست مجلس اول را در اختیار نیروهای وفادار نظام و ولایت فقیه قرار دهد. بعد از اینکه آن رویدادها برای حزب جمهوری اسلامی و واقعه شهدای هفتم تیر اتفاق افتاد، دیگر نتوانستیم احزاب قدرتمندی داشته باشیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: در صحبتهایتان اشاره کردید که احزاب و تشکلها به آن معنایی که انتظار میرفت، نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند، چرا؟ دلیل این مسئله را چه میدانید؟
حسینی: دلایل متعددی را میتوان برشمرد و این موضوع جای تأمل فراوانی هم دارد. شاید یکی از دلایل آن، نگاههای متفاوت و روحیه ضعیف همکاری گروهی باشد. در میان گروههایی که تشکیل میشود تک رویهای بسیار وجود دارد، اما به طور طبیعی در وقت انتخاباتها مجبور هستیم با هم ائتلاف کنیم، چون بدون ائتلاف امکان موفقیت بسیار کم است و هر زمانی که تفرقهای بوده کار نتیجهای در بر نداشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی در عرصه اجتماعی، تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی است. با توجه به اینکه در حاکمیت طاغوت مردم نقشی در گزینش مسئولان و مقامات کشوری نداشتند مسیر طی شده در ۴۰ سال اخیر برای تحقق مردم سالاری دینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
**میزان مشارکت مردم کشورمان در انتخابات بینظیر است**
حسینی: انتخابات نماد مردم سالاری است. میزان مشارکت مردم در انتخابات بی نظیر است، در بسیاری از کشورها انتخابات برگزار میشود، اما مردم نقش جدی ندارند و در نهایت باید به یکی از دو حزب حاکم رأی دهند، گاهی اوقات هم انگیزه لازم را برای شرکت در انتخابات ندارند؛ لذا در اروپا که مدعی دموکراسی است میزان مشارکت در انتخاباتهایشان زیر ۵۰ درصد است.
** مهاجرانی پیشنهاد میکرد که آقای هاشمی برای همیشه رئیس جمهور بماند **
جمهوری اسلامی الگوی موفقی است که در آن مردم احساس مسئولیت میکنند و در قوه مدیریت جامعه نقش جدی دارند، در بعضی از کشورها جمهوریهایی داریم که مادام العمریاند، در کشورمان نیز در دوره سازندگی افرادی همچون مهاجرانی پیشنهاد میکرد که آقای هاشمی برای همیشه رئیس جمهور بماند. فکر میکنم حتی خود آقای روحانی هم آن زمان همین دیدگاه را داشت؛ آنها میگفتند هاشمی شخصیتی وزین است و جایگاه ممتازی دارد، لذا باید ریاست جمهوریاش ادامهدار باشد که اگر اینگونه میشد قطعا دیگر انتخابات معنا و مفهومی نداشت.
**هنوز عمده اقتصاد کشور مستقیم یا غیرمستقیم تحت اشراف دولت است**
در جمهوری اسلامی انتخابات به معنای واقعی برگزار میشود، البته نماد مردم سالاری فقط انتخابات نیست بلکه باید در حوزههای دیگر نیز مشارکت مردم را داشته باشیم. در برخی امور اجتماعی همچون حوادث غیرمترقبه، زلزله و... مشارکت مردم را داریم و لازم است بخش خصوصی و مردم در اقتصاد هم حضور فعالتری داشته باشند، مخصوصا بعد از تفسیری که مقام معظم رهبری از اصل ۴۴ داشتند انتظار میرفت که در این مورد کارهای جدی انجام شود، اما هنوز عمده اقتصاد کشور مستقیم یا غیرمستقیم تحت اشراف دولت است و نقشآفرینی مردم را به صورت بارز نمیبینیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: وظایف دولتها در جهت پررنگ کردن نقش مردم در زمینههای مختلف از جمله اقتصاد و... را در چه مواردی میدانید؟
**دولت وظیفه تصدیگری خود را اهرم قدرت میداند**
حسینی: دولت باید به این مسئله (پررنگ کردن نقش مردم در زمینههای مختلف) اعتقادی جدی داشته باشد. غالبا دولتها در واگذاری شرکتها به بخش خصوصی مقاومت میکنند و برای اینکار هم دلایلی دارند. چون بنده در دولت حضور داشتم، میدانم هر شرکتی که بخواهد از زیر سیطره دولت خارج شود، ممانعت بهعمل میآید و مقاومتی از طرف دولت صورت میگیرد. دولت علاقه ندارد تصدیگری خود را کاهش دهد و فکر میکند تصدیگریاش اهرم قدرت است، به همین جهت برخی شرکتها را حیاط خلوت خود میداند که به راحتی میتواند در آنجا فعالیتهایی انجام دهد؛ فعالیتهایی که در چارچوب اداری و ضوابط اداری میسر نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان: بنابرگواهی تمام تحلیلگران و مقامات سیاسی دنیا و حتی دشمنان نظام اسلامی، امروز کشور ما در سطح بالایی از توانمندی دفاعی قرار دارد. سطح پیشرفت توانمندی دفاعی ما با تکیه بر دانش بومی را در طول ۴ دهه گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟
**دربخش دفاعی کشور مدیریت باثباتی وجود دارد/ در هر بخشی که به توان داخلی تکیه کردیم، پیشرفتهای خوبی داشتیم **
حسینی: نیروهای مسلح بهطور مستقیم زیر نظر ولایت فقیه هستند و در بخش دفاعی مدیریت با ثباتی وجود دارد؛ بنابراین آنان توانستهاند بهتر برنامهریزی کنند و در دراز مدت نتیجه بگیرند، به ویژه اینکه رهبری معظم انقلاب نیز تأکیدشان بر گسترش زمینه جنبش نرم افزاری و پیشرفتهای علمی در بخش صنایع نظامی است. اگر دولتها در زمینههایی تعلل کردند و نتوانستند به اهداف بلند دست پیدا کنند، اما در بخش صنایع نظامی پیشرفتهای بسیار خوبی داشتیم.
ما با تمام وجود دوران جنگ را درک کردیم و دیدیم که با چه سختی و دشواریهایی اسلحه تهیه میشد، بنابراین لازم بود در این زمینه متکی به خودمان باشیم چرا که همیشه در معرض تهدید هستیم و دفاع مقدس هم نمونه خوبی است. در بحث موشکی که بازدارنده است، گامهای بلندی برداشتیم و این بخش الگوی موفقی است که باید به دیگر حوزهها تعمیم داده شود.
در بخش هسته ای نیز توانستیم موفقیتهای بسیار چشم گیری داشته باشیم، البته ذکر این نکته ضروری است که اگر در هر بخشی به توان داخلی تکیه کردیم، توانستیم پیشرفتهای خوبی داشته باشیم و در مقابل، هر موقع دستگاهها در حمایت از توان داخلی تعلل کردند ناچار به واردات شدیم.
برچسبها: پاتوق رضا
با گذشت 7 سال از بیداری اسلامی مردم بحرین همچنان قیام علیه ظلم و استبداد ادامه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قطار بیداری اسلامی در سال 2011 در ایستگاه بحرین متوقف شد؛ همه دنیا انقلاب مردم بحرین را از اعتراضها در میدان لولوء میشناسند همان میدانی که توسط حکام مزدور بحرین تخریب شد، انقلابی که در همان روزهای اولیه توسط حکام آلخلیفه و آلسعود به خاک و خون کشیده شد؛ اما روز به روز قدرت بیشتری گرفت و خاندان آل خلیفه از همان ابتدا درصدد بود اعتراضها را به مسائل اقتصادی ربط دهد، در حالی که معترضان خواستار آزادی های سیاسی و عدالت اجتماعی بودند.
اعتراضهای مردم بحرین از زمان انحلال پارلمان و اعمال مستبدانه عیسی بن سلمان حاکم پیشین این کشور شروع شد. با روی کار آمدن حمد بن عیسی فرزند عیسی بن سلمان اعتراضها همچنان ادامه داشت، اما وی با انجام اصلاحاتی موج اعتراضها را کم کرد و سعی در خاموش کردن اعتراضها داشت، به همین منظور با تدوین قانون اساسی و به رای گذاشتن آن توانست تا حدودی این کار را انجام دهد.
پس از مدتی مردم بحرین با مشاهده اینکه نه تنها اصلاحاتی صورت نگرفته، بلکه بر شدت استبداد نیز افزوده شده است، دست به قیامی سراسری زدند؛ گرچه بیشترین جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل میدهند اما آنها نسبت به کمبود مشارکت در فعالیت های سیاسی و حضور در صحنه سیاسی بحرین معترض هستند به گونهای که شیعیان تنها 18 کرسی از 40 کرسی پارلمان را با وجود جمعیت بیشتر در اختیار دارند و در برخی از منصبها نیز مانند وزیر خارجه و یا وزیر دفاع حق حضور ندارند.
اما قیام مردم بحرین فقط منحصر به شیعیان این کشور نیست و اهل تسنن بحرین نیز در آن شرکت داشته و نسبت به وضع موجود معترض هستند، پس باید گفت قیام مردم بحرین یک قیام سراسری علیه استبداد آل خلیفه است، زیرا هیچ قانونی در مقابل پادشاه معتبر نیست و قدرت حاکم به قدری است که می تواند پارلمان را منحل کند و حتی برای کشور قانون بنویسد؛ اما نکته جالب این اعتراضها که آتش خشم مردم را شعلهورتر میکند، تردید مردم نسبت به اصالت حکام بحرین است، چرا که گفته میشود خاندان آلخلیفه در اصل اهل کویت هستند و از آنجا به بحرین مهاجرت کرده اند.
فتنهگری آل خلیفه
حکام آل خلیفه با قومی نشان دادن اعتراضها و اینکه این شلوغیها نوعی نزاع بین شیعه و سنی است سعی بر حمایتشدن از طرف کشورها و مردم سنی منطقه دارند، همچنین آنها با طرح این موضوع به دنبال آن هستند تا در جوامع بین المللی بر استبداد حاکم بر ملت بحرین اعم از شیعی و سنی سرپوش گذاشته و این اعتراضات را دعوای بین سنی و شیعه نشان دهند، چرا که این خاندان نیز در رهرویی از اربابان خود همانند آلسعود، آمریکا و انگلیس سعی بر ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی دارند، اما موفق نشدند و مردم بحرین متحد با یکدیگر در برابر استبداد این خاندان ایستاده اند.
وحدت، مشتی بر دهان فتنه و فتنهگر
در اعتراضات مردم بحرین، علمای این کشور اعم از شیعه و سنی حضور پررنگی داشته اند، اما در بین آنها نام آیت الله شیخ عیسی قاسم برجستهتر از سایرین است؛ این روحانی برجسته شیعه بحرینی مورد احترام تمام گروه های معترض در بحرین است و نقش به سزایی در اعتراضات ملت بحرین داشته، اما از آنجایی که همواره سیاست حکام بحرینی سرکوب اعتراضها بوده این عالم برجسته بحرینی نیز اکنون مورد اذیت و آزار دژخیمان آل خلیفه قرار دارد. محبوبیت شیخ عیسی قاسم به حدی است که وی را در میان تمام مذاهب موجود در بحرین بعنوان رهبر انقلاب بحرین میشناسند.
دست دراز عربستان سعودی در سرکوب مردم بحرین
نقش آلسعود در بحران بحرین بسیار برجستهتر از حد معمول بوده و حمایت های خاندان سعودی موجب گستاختر شدن آل خلیفه شده است. سعودیهایی که در متزلزلترین شرایط خود از لحاظ انسجام درونی هستند و هنوز هم در عوامیه و قطیف مردم را سرکوب میکنند، به فکر درست کردن اوضاع بحرین افتادهاند. نکته جالب ماجرا در سیاست امروز دنیا این است که کشورهایی که از درون اوضاع بحرانی دارند مثل عربستان و ایالات متحده آمریکا، حالا به دایهای مهربانتر از مادر برای کشورهای غرب آسیا تبدیل شدهاند!
چرا عربستان از سرکوب انقلاب بحرین حمایت میکند
عربستان سعودی در حمایتهای سیاسی و البته نظامی و فرستادن نیرو برای سرکوب مردم بحرین نقش بسیار پررنگی دارد؛ آلسعود به دو دلیل عمده خواستار سرکوب مردم بحرین است؛ اول آنکه عربستان سعودی آرمان های انقلاب مردم بحرین را مطابق آرمان های انقلاب اسلامی ایران میبیند و از ترس آنکه کشوری همانند جمهوری اسلامی ایران دوباره در مقابل او قد علم کند به سرکوب وحشیانه ملت بحرین میپردازد، دلیل دوم، ترس عربستان از کشیده شدن اعتراضها به داخل این کشور است و خاندان سعودی میترسند زمام استبدادی خودشان از دست برود، اعتراضهایی که در مناطق شرقی عربستان بصورت گسترده وجود دارد که بایکوت شدید خبری هم میشود.
مجاهد خستگی ناپذیر، رهبر انقلاب بحرین
آیتالله شیخ عیسی قاسم در سال 1938 در منطقه الدراز بحرین متولد شد؛ این عالم برجسته بحرینی در سال 1964 برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف سفر کرد. در سال 1972 از شیخ عیسی قاسم خواسته شد به بحرین بازگشته و در نوشتن قانون اساسی و ایجاد پارلمان مردمی و تشکیل سه قوه شرکت نماید؛ وی از اعضای فعال پارلمان بحرین در سال 1973 بود، اما این پارلمان در سال 1975 منحل شد. رهبر انقلاب بحرین در سال 1992 برای تکمیل تحصیلات حوزوی خود به قم سفر کرد و در سال 2001 به بحرین بازگشت.
وی در سال 2011 با شروع اعتراضات مردمی بحرین دوشادوش آنها به مقابله با استبداد حکام آل خلیفه ایستاد. سخنرانی های این عالم شیعی نقش به سزایی در تعیین خط انقلاب مردم بحرین داشت؛ اما محبوبیت این عالم برجسته زمانی به رخ آلخلیفه و آلسعود کشیده شد که پس از آن که حمد بن عیسی حاکم مستبد بحرین معترضان را تعدادی خرابکار خواند، آیتالله عیسی قاسم مردم را به حضور و راهپیمایی دعوت کرد.
راهپیمایی "لبیک یا بحرین" بزرگترین راهپیمایی مردم این کشور در سال های گذشته بود که مردم بحرین با همه ادیان و مذاهب به نامه آیتالله قاسم واکنش مثبت نشان دادند. در برههای دیگر طی نامه توهین آمیزی که وزارت دادگستری بحرین برای شیخ عیسی قاسم نوشت، مردم این کشور نماز جمعه را در سراسر بحرین تعطیل کرده و تنها نماز شیخ عیسی قاسم با حضور گسترده برگزار شد.
حمله دژخیمان آل خلیفه به قلب مردم بحرین
رهبر شیعیان بحرین در طول سالهای اعتراض، آزارهای بسیار زیادی از جانب حکام بحرینی متحمل شد؛ در سال 2013 نیروهای حکام بحرینی به منزل شیخ عیسی قاسم حمله کردند که یک سال بعد یعنی در سال 2014 نیروهای امنیتی دوباره با حمله به منزل آیت الله عیسی قاسم لوازم منزل این عالم بحرینی را تخریب کردند.
دژخیمان آل خلیفه در آخرین یورش خود به منزل رهبر شعیان بحرین در خرداد ماه امسال این عالم برجسته را زندانی کرده و وی را حصر خانگی کردند و نیروهای امنیتی بحرین در اطراف منزل آیت الله عیسی قاسم تدابیر امنیتی شدیدی را مستقر نمودند، اما مردم در حمایت از رهبر خود، علیه این اقدام آل خلیفه تظاهرات های گسترده ای انجام دادند.
شیخ عیسی قاسم به علت کهولت سن دچار بیماری قلبی است و پس از آخرین حبس خانگی، آل خلیفه اجازه مراجعه به بیمارستان به رهبر شیعیان را نداد. پس از اعتراضهای بسیار زیاد مردم بحرین و حتی مقامهای دولتی سایر کشورها سرانجام رژیم خلیفه از موضع ناحق خود کوتاه آمد و آیت الله عیسی قاسم توانست به بیمارستان مراجعه کند، اما بلافاصله بعد از معاینه در بیمارستان دوباره حبس خانگی شد.
جدیدترین جنایت آل خلیفه علیه رهبر انقلاب بحرین، حکم دادگاه تجدید نظر در مورد آینده وی بود. معمولا دادگاههای تجدیدنظر یا همان استیناف حکم اولیه صادر شده را کمی تخفیف میدهند، اما در اقدامی از پیش تعیین شده، دادگاه فرمایشی آلخلیفه حکم اولیه این عالم برجسته شیعی مبنی بر حبس را تایید و سلب تابعیت بحرین را نیز به حکم نخست اضافه و این جنایت را به جنایات های پیشین خود اضافه کرد.
جنایات حکام بحرینی تنها علیه شیخ عیسی قاسم ختم نمیشود، بلکه این خاندان جنایتکار علیه بسیاری از انقلابیون در دادگاه های فرمایشی خود حکم صادر کرده است و بسیاری را نیز به شهادت رسانده اند؛ شهدایی که در میان آنها زن، مرد، پیر، جوان و حتی کودک نیز وجود دارد درست مثل شهدای مظلوم غزه. وجه مشترک این شهادتها افکار آمریکایی و صهیونیستی است که توان دیدن قد کشیدن انقلابهای منطقه را ندارند، زیرا 40 سال پیش این تجربه تلخشان را با گوشت و استخوان خود در ایران حس کردند.
آنچه که روشن است اینکه آمریکاییها در تمام نقاط دنیا، به حذف فیزیکی مخالفان سرسخت خود به وسیله اذنابشان روی آوردهاند. روزگاری سید عباس موسوی در لبنان و اکنون شیخ زکزاکی در نیجریه، شیخ حسن شحاته در مصر و شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان در بحرین؛ فارغ از اینکه افراد نمیمانند، بلکه تفکرها میمانند آن هم از نوع انقلابی.
برچسبها: پاتوق رضا
نوه گرامی امام خمینی (ره) گفت: دهه فجر دهه بازخوانی آرمانهای انقلاب است و بزرگداشت دهه فجر بزرگداشت آرمانهای اصیل ملت ایران است.
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعلی خمینی نوه گرامی امام (ره) در مراسم سى و نهمين سالروز ورود تاريخى حضرت امام خمينى(ره) به میهن که با حضور مقامات لشکری و کشوری و ملت همیشه در صحنه ایران در حرم مطهر ایشان برگزار شد، اظهار کرد: امروز خودمان برای خودمان تصمیم میگیریم، در حالی که در دوران طاغوت به هیچ وجه این گونه نبود و شرق و غرب برای ما تصمیم میگرفت.
خمینی ادامه داد: دهه فجر، دهه بازخوانی آرمانهای انقلاب است و بزرگداشت این دهه در واقع بزرگداشت آرمانهای اصیل ملت ایران به شمار میآید.
وی افزود: لازم است هر سال در ایام دهه فجر، آرمانها را مرور کنیم و بدانیم که این آرمانهای ملت چه بوده است و ملت ایران به کدام دلیل انقلاب کرد و برای رسیدن به کدام آرمان قیام کرد.
نوه گرامی امام خمینی (ره) ادامه داد: رمز گرامیداشت دهه فجر این است که وضع موجود را با وضعیت مذکور مقایسه کنیم و بدانیم در چه نقطهای ایستادهایم و آرمانهای انقلاب چه بوده است.
خمینی بیان کرد: زنده یا مرده بودن انقلاب این است که بدانیم آیا آرمانهای انقلاب همان آرمانهای مردم ما است یا خیر؟ لذا اگر همان آرمانهای گذشته امروز هم وجود داشته باشد میتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی زنده و پویا است، اما آن روزی انقلاب از بین میرود که آرمانهایش مطابق با آرمانهای نسل جدید نباشد.
وی تصریح کرد: مدعی هستیم انقلاب ما، انقلابی زنده است و دلیل ما این است که همان آرمانهای ملت که در 40 سال پیش وجود داشت و باعث شد آنها انقلاب کنند هنوز هم وجود دارد و مردم آنها را میخواهند و میپسندند.
نوه امام خمینی (ره) با بیان اینکه در ایام دهه فجر باید به آرمانهای زمان انقلاب بازگشت داشته باشیم متذکر شد: در این ایام باید ببینیم آرمانهای ما چه بوده و آنها را به ملت یادآوری کنیم، زیرا برای نسل امروز باید روشن شود که امروز کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم.
خمینی ادامه داد: مردمی که در 40 سال گذشته زندگی میکردند تحت شوروی یا آمریکا بودند همچنین اسنادی که از رژیم پهلوی به دست آمده نشان میدهد مسئولان بلند پایه این رژیم از تحت سلطه بودن این کشورها به سطوح آمده بودند.
وی یادآور شد: امروز نظام برآمده از انقلاب اسلامی نه تنها مستقل است بلکه تلاش میکند مرتبه خود را مستقلتر از همیشه کند.
خمینی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به آمریکا اعلام کردند ما در دهه 50 شما را از کشورمان و در دهه 90 از منطقه بیرون کردیم.
وی تصریح کرد: زمانی مستشاران آمریکایی در ایران زندگی میکردند و کسی نمیتوانست به آنها بگوید بالای چشمتان ابروست، امام گفت آنها حتی اگر شاه را بکشند نمیتوان آنها را مواخذه کرد، اما امروز در شرایطی هستیم که میتوانیم خودمان برای خودمان تصمیمگیری کنیم و میتوانیم در منطقه از کشوری دفاع کنیم و این نوعی ارزش محسوب میشود.
نوه امام خمینی (ره) ادامه داد: امروز شرق و غرب برای ما تصمیمگیری نمیکند و مهمتر از موضوع استقلال ظاهری استقلال باطنی حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: ما توانستهایم غرب، آمریکا، شوروی، اسرائیل و قدرتهای غرب و شرق را از کشورمان بیرون برانیم، اما مهمتر از همه آن است که بتوانیم غربزدگی و شرقزدگی را از ذهنمان دور کنیم.
خمینی با یادآوری این نکته امام راحل در یکی از بیانات خود موضوع استقلال فرهنگی را مورد توجه قرار داده است گفت: اگر از لحاظ فرهنگی مستقل نباشیم از سایر جهات وابسته خواهیم بود، در واقع مسئله غربزدگی مسئلهای است که میتواند ارزشهای جامعه را تغییر دهد، لذا اگر فکر شما دستخوش این تغییر شود در طول تاریخ از همه چیز عبور میکنید.
نوه امام خمینی (ره) تأکید کرد: مهمترین کار امام این بود که ارزشهای یک جامعه را تغییر داد.
وی تصریح کرد: در دوره حکومت شاه گفته شد آزادی اعطا میکنیم، اما امام گفت این حرف، جرم است زیرا خدا به مردم آزادی میدهد در واقع ما آزادی را از خدا و اسلام گرفتهایم.
خمینی متذکر شد: اگر هنوز آزادی جزء آرمانهای ما باشد میتوان گفت که هنوز انقلاب اسلامی زنده است.
نوه امام خمینی (ره) اضافه کرد: امام راحل رأی مردم را در انتخابات، میزان و مقام معظم رهبری هم آن را حقالناس نامیدند. میزان، تعبیر مهمی است که حق و باطل با آن مشخص میشود و معتقدند این تعبیر، تعبیر دقیقی است.
وی ادامه داد: اینطور نیست که به مردم لطف داشته باشیم تا آنها بتوانند در انتخابات شرکت کنند، خیر این حق مردم است.
خمینی بیان کرد: آیا امروز ملتها اسلام را نمیخواهند؟ اسلامی که به تعبیر امام با نیاز روز همراه است و با زمان و مکان معنا و با نظارت ولی فقیه عادل و با تقوا اداره میشود.
نوه امام خمینی (ره) تأکید کرد: برخی سعی کرده و سعی میکنند ولی فقیه را تخریب کنند در واقع آنها کسانی هستند که نقش ولایت فقیه را در نظام اسلامی نفهمیدند.
نوه امام خمینی (ره) گفت: ما به وجود مقام معظم رهبری افتخار میکنیم و از بن دندان معتقدیم که بعد از امام راحل کس دیگری بتواند جای ایشان را پر کند.
وی متذکر شد: ما به وجود رهبر بزرگواری افتخار میکنیم که در مجلس خبرگان ریاست کل جامعه را به او پیشنهاد دادند و ایشان نه از باب تعارف، بلکه حقیقتاً معلوم بود که دنیا را پس میزند.
خمینی خاطرنشان کرد: برخی هزینه میکنند و اتاق فکر تشکیل میدهند تا به مقام زودگذری دست پیدا کنند، در حالیکه مقام معظم رهبری شخصیتی است که جایگاه ریاست جامعه را نمیپذیرد.
نوه امام خمینی (ره) با بیان اینکه مبارزه با اشرافیت یکی از آرمانهای اساسی ما است، اظهار کرد: سادهزیستی به عنوان ارزش جامعه ما شناخته میشود و اگر کسی این روش را بکار گرفت باید او را تحسین کنیم، البته الگوی ما باید امام علی (ع) باشد، زیرا که ایشان یک رئیس واقعی بود و فارغ از اینکه امام مسلمانان باشد یک فرد بود و حکومتش هم در حجاز، یمن، عراق، شام، ایران و بخشهایی از اروپا سیطره داد و میفرمود آیا میتوانم خود را قانع کنم که به من میگویند این امیرالمؤمنین است؟ آیا نباید در دشواریهای مردم همراه باشم؟
وی تأکید کرد: طبق فرمایشات امام اگر بخواهیم در برابر باطل، ابر قدرتها، شیاطین و سلاحهای پیشرفته آنها بیایستیم باید خود را به سادهزیستی عادت دهیم و از جاه و مقام بپرهیزیم، چرا که مردان بزرگی که همواره برای ملتهای خود خدمت کردهاند سادهزیست بودهاند.
خمینی ادامه داد: انقلابیون قبل از انقلاب همواره به فسادهای زمان شاه اعتراض میکردند، ما با چنین رویکردی انقلاب کردیم، قرار بود یک موی کوخنشینان را با کاخنشینان عوض نکنیم، قرار بود بدانیم انقلاب برای مستضعفان است زیرا هر گاه مشکلی برای جمهوری اسلامی پیش آمده اقشار به ظاهر فرودست جامعه وارد صحنه شدهاند.
نوه امام خمینی (ره) اضافه کرد: غاطبه کسانی که همواره از انقلاب، اسلام و جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند از قشر متوسط جامعه بودند و اینکه میگوییم با تجمل زندگی نکنید خطابمان به مردم نیست، خطاب اصلی ما به کسانی است که در قدرت و مسئولیت هستند آنها باید به گونهای زندگی کنند کته وقتی مردم آنها را میبینند باری به دوششان اضافه نشود.
وی تصریح کرد: ما زندگی امام را دیدهایم، هیچ کس از دشمنان قسم خورده امام تا دوستانش در این باره تردید نکردهاند که امام در طول زندگیاش تغییری در روحیهاش ایجاد شده باشد.
نوه امام خمینی(ره) اظهار کرد: شما روش و رفتار امام را ببینید، ایشان از مال دنیا فقط به داشتن دو، سه دست لباس اکتفا کرده بود و هیچ چیزی نداشت و به دنبال جمع کردن مال دنیا هم نبود، البته لازم به ذکر است که هدایای بسیاری برای ایشان ارسال میشد که عملکردشان نشان داد ایشان هیچگاه رویکرد تجملگرایانه نداشت.
خمینی ادامه داد: مهمترین عاملی که رژیم پهلوی را به زمین کوبید، نهادینه شدن تبعیض در جامعه بود و امام همواره تأکید داشت زمانی باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم که کاخنشینی و مظاهر دنیا مورد توجه واقع میشود. بسیاری از مسئولان ما این توصیه امام راحل را مد نظر قرار میدهند و برخی از آنها حتی در سطح رئیس جمهور زندگی سادهای داشتهاند، البته امروز هم همینطور است و اگر غیر از این بود باید شعارها و فریادها بلندتر میشد.
وی اضافه کرد: امروز میدانم مسئولان دغدغه دارند تا به مردم بازگردند، البته این امر از تأکیدعای مقام معظم رهبری نیز میباشد.
نوه امام خمینی(ره) اظهار کرد: دهه فجر، دهه بازگشت به آرمانها بوده و اوج این دهه روز 22 بهمن ماه است که دشمنان برای ناامید کردن ما برنامههای زیادی دارند، اما زمانی که هر سال 22 بهمن ماه فرا میرسد، موج عاشقان نظام جمهوری اسلامی به میدانهای سراسر کشور وارد میشوند و دشمنان را ناامید میکنند.
خمینی گفت: زمانی که جمهوری اسلامی مدنظر قرار میگیرد مردم با وجود همه اختلافها و نگرانیهایشان وارد صحنه میشوند، اختلافها را کنار میگذارند و در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: کسانی که اعتراضات ملت را قیام نامیدند، بیایند ببینند آنها نام چنین قیامی را چه خواهند گذاشت؟ البته حضور مردم در 22 بهمن نشاندهنده رضایت مردم از دستگاههای اجرایی کشور نیست، بلکه حمایت آنها همواره از نظام و اسلام بوده و هست.
برچسبها: پاتوق رضا