رهبر معظم انقلاب گفتند: قوه قضاییه باید پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه ای که لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع، و با متخلفان و قانون شکنان مقابله کند.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه و رؤسای کل دادگستریهای سراسر کشور، با اشاره به صلاحیتها و جایگاه قانونی بسیار بالا و ویژه این قوه و تأثیرگذاری آن در مدیریت کلان کشور، نگاه تحولی در همه عرصه های قوه قضاییه را ضروری برشمردند و گفتند: قوه قضاییه باید پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه ای که لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع، و با متخلفان و قانون شکنان مقابله کند.
حضرت آیت الله خامنهای، «نگاه تحولی و جهادی» در برنامه ریزی ها و اقدامات در قوه قضاییه را ضروری خواندند و با اشاره به جایگاه قانونی بالای این قوه و تأثیرگذاری آن بر دو قوه دیگر و در مسائل عمومی کشور گفتند: در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور بر عهده قوه قضاییه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دو بازوی اصلی قوه، مسئولیت این دو وظیفه مهم را بر عهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر استفاده قوه قضاییه از ظرفیت های قانونی، خاطرنشان کردند: احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادیهای مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.
ایشان موضوعاتی همچون مسئله انتخابات، ریزگردها و بورسیه ها را نمونه هایی از عرصههای لازم برای حمایت از حقوق مردم برشمردند و گفتند: البته در موضوع بورسیه ها، موضوع به درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می شد، محقق نگردید.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور رئیس قوه قضاییه در مجامع فرا قوه ای همچون شورایعالی امنیت ملی و شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی را از دیگر ظرفیتهای قانونی این قوه برشمردند و تأکید کردند: آیت الله آملی لاریجانی بواسطه شخصیت و فضل علمی قطعاً می توانند در این مجامع تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.
حضرت آیت الله خامنهای، پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین المللی را نیز بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: قوه قضاییه باید در موضوعاتی همچون تحریم ها، مصادرههای امریکاییها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.
ایشان، نقش آفرینی در موضوع «آسیب های اجتماعی» را از دیگر وظایف قوه قضاییه دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، لازمه پیشرفت کارها در دستگاه قضایی و ایجاد تلقی عمومی از قوه قضاییه بهعنوان مجموعهای «نجاتبخش، امیدبخش و آرامشبخش» را برخورد جدی با تخلفات دانستند و با قدردانی از اعزام بازرسان نامحسوس و ناشناس به شهرهای مختلف با هدف کشف و برخورد با تخلفات، افزودند: بازرسیها را هر چه میتوانید افزایش دهید و قوه قضاییه را از درون اصلاح کنید.
حضرت آیت الله خامنهای به برخورد و مجازات متخلفان و در عین حال، حفظ آبروی نزدیکان و اعضای خانواده آنها، تأکید و خاطرنشان کردند: البته در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهمتر است، زیرا مردم مسائل را میبینند و متوجه میشوند و نباید اینگونه احساس شود که قوه قضاییه با متخلفانِ قضایی، برخورد نمیکند.
ایشان، «تشویق قضات عادل و درستکار» را مکمل «تنبیه و برخورد با متخلفان» خواندند و خطاب به مسئولان قضایی خاطرنشان کردند: قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پر کاری را که بشدت خداترس هستند و عالمانه و بدون ملاحظه قضاوت میکنند، مشهور و به جامعه معرفی کنید.
«حقوق آمران بهمعروف و ناهیان از منکر» موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند و افزودند: برخی مکرراً میگویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آنها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر بهمعروف و نهی از منکر است، جزء اصول قانون اساسی نمیدانند و به این امر واجب توجه نمیکنند.
ایشان با اشاره به حمایت بیانی و عملی خود از آمران بهمعروف، این کار را وظیفه قوه قضاییه خواندند.
حضرت آیت الله خامنهای همچنین بر مسئله «آموزش عمومی» و در پیش گرفتن روشهای جذاب در آموزش حقوق مردم به آنها، تأکید کردند.
ایشان در جمعبندی سخنانشان، مراقبت از نعمتهای الهی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: «نعمت جوانان»، «نعمت جمهوری اسلامی»، «نعمت قوه قضاییه و تواناییهای آن» و «نعمت همراهی و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی»، از جمله نعمتهای بزرگ پروردگار هستند و همه باید مراقبت کنند که این نعمتها تضییع نشود و از آنها استفاده حداکثری شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار با تجلیل از شخصیت شهید آیت الله بهشتی بهعنوان معمار قوه قضاییه جمهوری اسلامی، افزودند: نام شهید بهشتی با قوه قضاییه پیوند خورده است زیرا وی با نیت خالص و با اندیشه راهبردنگر و با تفکر ایجاد بنای جدید دستگاه قضایی در جمهور اسلامی، وارد این قوه شد و با دانایی و نگاه تحولی، خدمات شایانی را در مدتی کوتاه انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به حضور شخصیت های برجسته در رأس قوه قضاییه در طول سالهای پس از انقلاب، آیت الله آملی لاریجانی را شخصیتی برجسته و دارای شایستگی های بالای علمی، عملی، معنوی و فکری دانستند و ضمن قدردانی از زحمات ایشان و مسئولان دستگاه قضایی، خاطرنشان کردند: در سالهای اخیر کارهای مهم و با ارزشی در قوه قضاییه انجام شده است و این اقدامات باید با شیوه های مؤثر تبلیغی، به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضاییه گزارشی از خدمات و فعالیتهای این قوه بیان کرد.
آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به توصیههای رهبر انقلاب به مسئولان دستگاه قضائی در سال گذشته، گفت: «مبارزه با مفاسد و تخلفات در درون قوه قضاییه و نظارت جدی بر عملکرد قضات»، «تصویب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضایی»، «ابلاغ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش پنج درصدی تعداد آنها»، «تربیت نیروهای متخصص»، «تدوین لوایح قضاییِ مؤثر»، «انعکاس رسانه ای فعالیتهای قوه قضاییه»، «ارائه آموزشهای حقوقی و قضایی به مردم»، «تبیین دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران» و «تلاش برای احیای حقوق بشر اسلامی» از جمله اقدامات و برنامههای این دستگاه در یک سال اخیر بوده است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به ورود بیش از ۱۵ میلیون پرونده به دستگاه قضائی در سال گذشته خاطرنشان کرد: «تدوین دستورالعمل پیگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی»، «مبارزه با مفاسد اقتصادی و تأمین امنیت اقتصادی»، «توسعه منابع انسانی و افزایش تعداد قضات»، «توسعه فناوریهای نوین و اهتمام به پژوهش»، بخش دیگری از فعالیتهای قوه قضاییه بوده است.
موضوعات مرتبط: اخبار
برچسبها: پاتوق رضا
رییس جمهور با تأکید بر اینکه اقدام موشکی سپاه کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: اگر از یک مرکز، گروهکی افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ قاطع دریافت خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی شامگاه سه شنبه در ضیافت افطار با علما و روحانیون گفت: بخشی از مسائل ما اعتقادی است و از دیدگاه دین مبین اسلام، همه بحثهای اعتقادی، برهان، دلیل، بینه و استدلال دارد. در این بخش اعتقادی، بحث رای مردم و آرای مردم اصلا مطرح نیست، آنجا عقل، استدلال، بینه و دلیل مطرح است و به همین دلیل هم این مباحث تقلیدی نیست.
روحانی ادامه داد: مباحث توحید، نبوت، امامت و عدل الهی، مسائلی نیست که بخواهیم درباره اینها بگوییم کسی درباره امامت امام بیاید رای بدهد. اصلا بحث رای مطرح نیست؛ بحث علمی، نظری، عقلی و استدلالی است. مساله علمی ارتباطی به رای مردم ندارد.
رییس جمهور اظهارداشت: رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مکه بر عهده گرفت، اما نتوانست حکومت اسلامی را در مکه تشکیل دهد. در مکه عده محدودی اطراف پیامبر بودند که همین افراد محدود نیز به شدت تحت فشار بودند و حتی نماز خواندن آنها به سختی امکانپذیر بود و جمعی از آنان ناچار به هجرت هم می شوند. حالا در این وضعیت آیا پیامبر می تواند بیاید بگوید چون من پیامبرم، حکومت شبه جزیره باید در اختیار من باشد؟
روحانی تصریح کرد: بله پیامبر اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترین است، اما در عین حال شرایط مکه شرایطی نیست که پیامبر بتواند در آنجا حکومت تشکیل دهد. این باعث نمی شود که ولایت او کم یا زیاد شود. ولایت الهی پیامبر در همه شرایط برقرار بود، اما برای تشکیل آن حکومت ظاهریه که می خواهد تولی امور در جامعه را بر عهده داشته باشد، باید صبر کند تا در مدینه شرایط مهیا شود.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: خود حضرت امیرالمومنین (ع) می فرماید که تشکیل حکومت حضور حاضر و وجود ناصر می خواهد. نه تنها حضور که نصرت و فداکاری هم می خواهد والا نمی شود حکومت اسلامی را تشکیل داد. امام خمینی (ره) که اواخر سال 57 توانست حکومت تشکیل دهد، مگر همان سال 42 و 43 به عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمی شود.
روحانی گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) وقتی هم که با پیروزی انقلاب اسلامی این امکان را می یابد که حکومت تشکیل دهد، آنقدر مراعات و ملاحظه می کند که اسم حکومت چه باشد. همه مردم در راهپیمایی ها شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را سر می دادند و جمهوری اسلامی را قبول داشتند، اما در عین حال امام گفت مردم آزادانه برای تعیین نوع حکومت و نظام، پای صندوق رای بیایند.
رییس جمهور اضافه کرد: اصل حکومت ما این است. امام بالاتر از اینکه چه کسی حاکم باشد، شکل حکومت و شرایطش را به رای مردم می گذارد و خیلی هم با عجله این کار را می کند. امام صبر نمی کند یکسال بعد این کار را انجام دهد و تازه همه امور را هم به رای مردم می گذارد.
وی اظهارداشت: امام(ره) در آخرین نامه ای که به جلسه بازنگری که در اردیبهشت سال 68 بود، راجع به رهبری می گوید من از اول معتقد بودم که برای رهبری شرط مرجعیت لازم نیست، اما دوستان اصرار کردند و این در قانون اساسی آمد.
روحانی خاطر نشان کرد: امام در نهایت در نکاتی که در این رابطه می گوید، این مطلب را عنوان می دارد که یک مجتهد عادل که اعضای خبرگانی که منتخب مردم هستند به او رأی بدهند و معنای آن این است که رأی مردم پشت سر آن ولی است، به عنوان ولی منتخب مردم از طریق خبرگان برگزیده خواهد شد چرا که اعضای خبرگان با آراء مستقیم مردم انتخاب می شوند.
رییس جمهور با بیان اینکه مجتهد عادل بر مردم ولایت دارد، اظهار داشت: ولی فقیهی که با رأی خبرگان حکومت را در دست می گیرد، پیش از این نیز بر مردم ولایت داشته، اما اگر بخواهد حکومت تشکیل بدهد و بر مردم فرمانروایی کند باید بسط ید داشته باشد، چرا که بدون بسط ید نمی توان در یک مملکتی با 80 میلیون جمعیت حکومت را تشکیل داد و بسط ید با دعوت و خواست مردم است و باید مردم را به صحنه آورد.
روحانی افزود: روحانیت از ابتدا این رسالت را بر دوش داشت که علاوه بر دعوت مردم آنها را اقناع کند ، در اصول دین با استدلال آنها را اقناع کرده و در فروع دین هم احکام خدا را برای مردم تبیین کند.
رییس جمهور با بیان اینکه مگر امیر المومنین(ع) تنها در 5 سال آخر عمر خود بر مردم امامت و ولایت داشت؟ ، گفت: اصل ولایت الهیه و امامت حضرت علی(ع) نصب الهی و نص نبوی است، اما در عین حال امیر المومنین(ع) به دلیل شرایط جامعه پس از پیامبر در جامعه حاکم نبود و نتوانست آنطور که پیامبر و خودش می خواهد تولی امور را در دست بگیرد و حکومت اسلامی را ایجاد کند و 25 سال طول کشید تا زمینه در جامعه آماده و مردم خواستند تا حکومت به دست امام بیفتد.
روحانی خاطر نشان کرد: امام حسن(ع) نیز ناچار شد، حکومتی را که به واسطه بیعت مردم تشکیل شده بود ،بخاطر شرایط جامعه ادامه ندهد و سایر ائمه هدی(ع) نیز با وجود آنکه ولایت و امامت داشتند نتوانستند آنطور که باید در جامعه حکومت تشکیل دهند.
رییس جمهور با بیان اینکه مسأله ولایت با تشکیل حکومت دو مقوله جدا از هم است که نباید با هم خلط شود، گفت: این رسالت روحانیت عزیز ماست تا برای آنکه نسل جوان و جامعه ما برای اینکه این واقعیت ها را به طور کامل درک و لمس کنند، بتوانند این حقایق را برای مردم تبیین کنند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مسایل ملی، مسأله حزبی و جناحی نیست، بلکه به همه ملت تعلق دارد، افزود: منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی، قانون اساسی و رهبری معظم انقلاب، حزبی نیستند، حتی خود دولت هم حزبی نیست؛ ممکن است دولت از طریق یک حزب بالا بیاید، اما وقتی که رأی مردم داده شد و دولت با رأی مردم حکومت را در بخش اجرا در دست گرفت، همه موظف به حمایت و کمک هستند، چرا که این دولت به همه تعلق دارد.
رییس جمهور با بیان اینکه در مسایل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب، وجود ندارد، خاطر نشان کرد: ما اگر تصمیمی می گیریم که به یک مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه امنیت ملی ما قرار دارد.
روحانی اظهار داشت: اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.
رییس جمهور با تأکید بر اینکه این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ قاطع دریافت خواهد کرد.
روحانی با اشاره به اینکه کاری که وزارت اطلاعات پس از آن حادثه در سطح کشور انجام داد و با اقدامات شجاعانه افرادی که در سایر نقاط کور تصمیمات دیگری داشتند را دستگیر کرد، افزود: البته پیش از این حادثه نیز وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح کشور و سایر ارگان های امنیتی ما اقدامات بسیار خوبی علیه داعش داشتند، چرا که این اولین اقدام آنها علیه امنیت ایران نبوده و ده ها بار پیش از این هم طراحی کرده بودند که نتوانستند موفق شوند.
رییس جمهور با اشاره به اینکه تروریست ها در حمله به مجلس و حرم امام نیز نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در برابر چنین اقداماتی که آنها در برابر کشور از خود نشان می دهند، حتماً پاسخ خواهد داد و باز هم اگر خدایی نکرده حادثه ای رخ دهد عاملان آن با جواب قاطع تر نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.
روحانی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آنهایی که تصور می کنند می توانند به جمهوری اسلامی ایران سیلی بزنند، باید بدانند که از جمهوری اسلامی ایران سیلی خواهند خورد چرا که این راه و مسیر ماست که تغییر نکرده و ما در برابر افرادی که می خواهند به مردم و کشور ما خیانت کنند ، پاسخ خواهیم داد.
رییس جمهور تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی با عزت و عظمت، به راه خود ادامه خواهد داد و وحدت، اتحاد و انسجام خود را حفظ خواهیم کرد.
در این مراسم و پیش از سخنان رییس جمهور حجج اسلام غرویان و قاضی زاده به ایراد سخن پرداختند.
موضوعات مرتبط: اخبارجنگ افزارسیاسی
برچسبها: پاتوق رضا
مردم روزهدار ایران اسلامی در دومین روز گرم تابستان حضوری باشکوه و چشمگیر در راهپیمایی روز قدس داشتند.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس ساعت 10:30 صبح با حضور پرشور مردم روزهدار در تهران و بیش از 900 شهر ایران اسلامی آغاز شد که گرما و تشنگی روزهداران هم مانع حضور چشمگیر و میلیونی آنان برای دفاع از مظلومان جهان اسلام نشد.
در میان سیل خروشان ملت انقلابی و همیشه در صحنه ایران، نسلهای مختلف دیده میشوند. از کودکانی که با ذوق فراوان پلاکاردهای دفاع از فلسطین در دست دارند تا پیرمردها و پیرزنهایی که کهولت سن و قد خمیده هم مانع حضورشان برای دفاع از قدس شریف نشده است.
در تهران مردم از مسیرهای 10 گانه به سوی میعادگاه نماز جمعه در دانشگاه تهران راهپیمایی کردند.
مردم در حالی که پرچم فلسطین را در دست دارند و شعارهای حمایت از قدس سر میدهند، پرچم آمریکای مزدور و رژیم غاصب صهیونیست را زیر پای خود لگدمال میکنند.
پخش آهنگهای حماسی از خوانندگان انقلابی هم صفا و نوای ویژهای به شکوه حضور میلیونی مردم در راهپیمایی روز قدس داده است.
انتهای پیام/
موضوعات مرتبط: اخبارسیاسی
برچسبها: پاتوق رضا
رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۱۰۴۹ از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات یکهزار و چهل و نُه نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.
آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به مناسبت فرا رسیدن عید فطر، طی نامهای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شدهاند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.
موضوعات مرتبط: اخبار
برچسبها: پاتوق رضا
در پی مباحثی که به تازگی دربارهی دیدگاه مقام معظم رهبری در موضوع نقش آراء مردم در مشروعیت نظام سیاسی مطرح شده است، این نوشتار، بیانات و دیدگاههای معظمُله را در رابطه با مسأله ولایت و حکومت اسلامی و نقش مردم در آن به طور خلاصه بررسی کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، این متن برگرفته از خطبهها و بیانات ایشان است که در مناسبتهای مختلف ایراد شدهاند، لذا با اندکی تصرف و تلخیص در متن بیانات و در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است تا دستیابی مخاطب به فهم دقیق و شفاف دیدگاههای معظمُله بهتر صورت پذیرد.
هدف از تشکیل حکومت در منطق اسلامی چیست؟
امیرالمؤمنین برای حکومت یک شأن واقعی قایل نیست، حکومت برای علی علیه السلام یک هدف نیست؛ برای او، حکومت ارزشی ندارد، باز هم حاضر نیست برای به دست آوردن یک مقام، یک جاه، از ارزشها بگذرد. اما وقتی احساس میکند که وظیفه است، احساس میکند زمینه آماده است و او میتواند این نقش عظیم و اساسی را بر عهده بگیرد، آن وقت قبول میکند.[۱] امیر المؤمنین علیه الصّلاة و السّلام بعد از قبول خلافت هم فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقارّوا علی کظّة ظالم و سغب مظلوم لألقیت حبلها علی غاربها»[۲]؛ اگر وظیفهی من با توجّه، قبول، بیعت و خواست مردم بر من مسجّل و منجّز نمیشد که در مقابل ظلم بایستم و با تبعیض مبارزه و از مظلوم دفاع کنم، بازهم قبول نمیکردم. یعنی امیر المؤمنین میگوید من قدرت را بهخاطر قدرت نمیخواهم. .... اگر قدرت برای مبارزه با ظالم در همهی ابعاد ظلم و ستم- داخلی، اجتماعی و اقتصادی که حادترینش است- میباشد، خوب است.[۳]
در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم است یا در مقام تحقق آن، رأی و بیعت مردم نقش آفرینی دارد؟ به عبارتی دیگر آیا پذیرش و رأی مردم در مشروعیت و حقانیت حاکم اسلامی دخالت دارد؟ آیا نقش رأی مردم برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام صرفاً در تحقق زمامداری و حکومت و برای مقبولیت و کارآمدی وی است یا در اصل ولایت ایشان نیز مؤثر است؟
در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته. لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند. یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامداریِ زمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است.[۴]
آیا از منظر اسلام، بیعت و رأی مردم برای حقانیت زمامداری (حکومت) زمامدار کافی است؟
در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتی بر انسانها مقبول نیست، مگر اینکه خدای متعال مشخّص کند. ما هرجا که در مسائل فراوان فقهی که به ولایت حاکم، ولایت قاضی یا به ولایت مؤمن- که انواع و اقسام ولایات وجود دارد- ارتباط پیدا میکند، شک کنیم که آیا دلیل شرعی بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، میگوییم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولایت است. این منطق اسلام است. آن وقتی این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او میدهیم- در هر مرتبهای از ولایت- باید اهلیّت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. این منطق مردمسالاری دینی است که بسیار مستحکم و عمیق است.[۵]
در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همهی پایهی مشروعیت. نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم، بر پایهی اساسیِ دیگری هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است. اگر کسی که برای حکومت انتخاب میشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همهی مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعی است.[۶] بنابراین، پایهی مشروعیت حکومت فقط رأی مردم نیست؛ پایهی اصلی تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأی و مقبولیت مردم کارایی ندارد. لذا رأی مردم هم لازم است.[۷]مشروعیت دادن به رأی مردم و بیعت مردم؛ این یک اصل اسلامی است.[۸]
آیا دخالت نظر و رأی مردم در مشروعیت حکومت اختصاص به زمان غیبت دارد و یا در زمان حضور امام معصوم نیز مطرح است؟ در این دیدگاه نقش مردم در فعلیت و اعمال ولایت چگونه مطرح میگردد؟
امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه منشأ حکومت را زور و اقتدار نمیداند و خود او هم در عمل این را ثابت میکند. از نظر علی علیهالسلام منشاء اصلی حکومت یک سلسله ارزشهای معنوی است؛ ... او حکومت را و ولایت امر مردم را ناشی از یک ارزش معنوی میداند، اما فقط این ارزش معنوی هم کافی نیست برای اینکه انسان فعلاً و عملاً حاکم و والی باشد، بلکه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن بیعت است .... . بیعت منجز کنندهی حق خلافت است؛ آن ارزشها آن وقتی میتواند فعلاً و عملاً کسی را به مقام ولایت امر برساند که مردم هم او را بپذیرند و قبول کنند، که این مسأله در باب نقش مردم در حکومت باز مورد توجه قرار میگیرد.[۹]
منشأ اصلی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه اسلام چیست؟
مشروعیت این نظام به تفکّر اسلامی و به استواری بر پایهی اسلام است؛ مشروعیت مجلس و رهبری هم بر همین اساس است.[۱۰] در نظام جمهوری اسلامی، اساس حرکت بر پایبندی به مبانی است. آن چیزی که به عنوان مبدأ مشروعیت این نظام محسوب میشود، یعنی ولایت الهی که منتقل میشود به فقیه، مشروط است به پایبندی بر احکام الهی. آن کسی که در رتبهی رهبری نشسته است، اگر نسبت به آرمانهای اسلامی، نسبت به قوانین اسلامی از لحاظ نظری یا عملی، بیقید شود، از مشروعیت میافتد و دیگر اطاعت او بر کسی واجب نیست، بلکه جایز نیست. این، در خود قانون اساسی، یعنی در خود سند اصلی انقلاب، ثبت شده است.[۱۱] مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است. این، پایهی مشروعیت ماست. در نظام جمهوری اسلامی مبنای نظام و مشروعیت نظام متکی به حق و عدل است. [۱۲] مشروعیت ...همهی ارکان و اجزای نظام اسلامی به رعایت احکام الهی است.[۱۳]مشروعیت همهی ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارآییها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هرجا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. اینکه ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیسجمهور، نمایندهی مجلس و برای وزیر شرایطی قائل شدهایم و با این شرایط گفتهایم این وظیفه را میتواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیتِ بر عهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا میکند؛ یعنی این حکم ولایت، با همهی شعب و شاخههایی که از آن متشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص. تا وقتیکه این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیهی مسئولان در بخشهای مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد.[۱۴]
آیا خواست و رأی مردم در مشروعیت نظام اسلامی میتواند نادیده گرفته شود؟
هیچکس در نظام اسلامی نباید مردم، رأی مردم و خواست مردم را انکار کند. حالا بعضی، رأی مردم را پایهی مشروعیت میدانند؛ لااقل پایهی اعمال مشروعیت است. بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمهی نظام اسلامی، سرِپا نمیشود و نمیماند. [۱۵]
تفکر دینی برای دستیابی به اهداف حکومت اسلامی و مشروعیت اعمال ولایت (حاکمیت) تکیه بر چه امری دارد؟
در تفکّر دینی، اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیهی به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمیشود. ... در قانون اساسی،... همهی مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیینکننده و تصمیمگیرنده هستند و اگر مردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایهی مشروعیت خودش را از دست داده است.[۱۶]
[۱] خطبههای نماز جمعه تهران، (۲۲/۰۳/۱۳۶۶)
[۲] (۳). نهج البلاغة (صبحی صالح)، خطبه ۳، ص: ۵۰.
[۳] بیانات سال۱۳۸۲ (۲۶/ ۰۹/ ۱۳۸۲) بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین
[۴] خطبههای نماز جمعه تهران، (۲۲/۰۳/۱۳۶۶)
[۵] بیانات سال ۱۳۸۲ (۲۶/ ۰۹/ ۱۳۸۲) بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین
[۶] بیانات سال ۱۳۸۲ (۲۶/ ۰۹/ ۱۳۸۲) بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین
[۷] بیانات سال ۱۳۸۲ (۲۶/ ۰۹/ ۱۳۸۲) بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین
[۸] بیانات در خطبههای نماز جمعه (۲۲/۰۳/۱۳۶۶)
[۹] بیانات در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه، ۲۹/۰۲/۱۳۶۰
[۱۰] بیانات سال۱۳۸۲ (۰۷/ ۰۳/ ۱۳۸۲) بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی
[۱۱] بیانات سال ۱۳۸۵ (۱۴/ ۰۳/ ۱۳۸۵) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)
[۱۲] بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوهی قضائیه ـ با حضور خانوادههای شهدای هفتم تیر؛ (۰۷/۰۴/۱۳۸۹)
[۱۳] مکتوبات سال ۱۳۷۱ (۰۷/ ۰۳/ ۱۳۷۱) پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دورهی مجلس شورای اسلامی
[۱۴] بیانات سال ۱۳۸۳ (۳۱/ ۰۶/ ۱۳۸۳) بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری
[۱۵] بیانات سال ۱۳۷۸ (۱۴/ ۰۳/ ۱۳۷۸) خطبههای نماز جمعهی تهران
[۱۶] بیانات سال ۱۳۷۷ (۰۴/ ۱۲/ ۱۳۷۷) بیانات در جلسهی پرسش و پاسخ با مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی
موضوعات مرتبط: اخبارسیاسی
برچسبها: پاتوق رضا
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: اصابت موشکهای سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه، اقتدار ایران را در جهان نشان داد.
سید احسن علوی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره اصابت موشکهای سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه، اظهار کرد: اقدام سپاه در مورد هدف قرار دادن مواضع داعش، به مثابه مقابله به مثل ایران و پاسخی کوبنده به حادثه ترویستی تهران بود.
وی با اشاره به اینکه عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا همیشه در فکر تشنج و ناپایداری در خاورمیانه و همچنین مرزهای ایران هستند، افزود: حادثه تروریستی تهران و شهادت بالغ بر 18 نفر، تجاوز به تمامیت ارضی ایران بود که پاسخ سپاه، اقتدار ایران را در جهان نشان داد.
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ایران اینگونه اقدامات نظامی و تولید تسلیحات دفاعی را برای دفاع از خود داشته و همواره در منطقه موجب امنیت پایدار بوده است.
وی ادامه داد: ایران کشوری مقتدر است و از کشور خود با تمام قدرت دفاع میکند.
علوی تاکید کرد: دشمن باید بداند که هرگونه اقدامی علیه ایران، پاسخی خواهد داشت و ایران انتقام خون مردم کشور خود را میگیرد.
وی در ادامه انجام این عملیات را از دو استان کردنشین غرب کشور، نشان دهنده وحدت و همبستگی کُردها با نظام دانست و گفت: کُردها خودشان همیشه قربانی تروریستها بودهاند و همواره تمام قد در برابر داعش در کشورهای عراق و سوریه ایستاده و مبارزه کردهاند.
نماینده سنندج ادامه داد: استان کردستان هم همواره برائت خود را از این گروهها اعلام کرده و انزجار خود را نسبت به تروریستهایی که باعث انشقاق میان ملت ایران میشوند نشان داده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این عملیات در خاک و جغرافیای ایران علیه داعش صورت گرفت و کردستان و کرمانشاه هم جز لاینفک ایران اسلامی هستند.
موضوعات مرتبط: اخبارسیاسی
برچسبها: پاتوق رضا موشک
موشک ذوالفقار که در حمله اخیر سپاه پاسداران به مقر تروریستها در دیرالزور مورد استفاده قرار گرفت در مسیر برگزاری راهپیمایی روز قدس در تهران به نمایش گذاشته شد.
به گزارش ایسنا، راهپیمایی روز قدس در تهران از دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.
سخنران این مراسم علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
موضوعات مرتبط: سیاسینظامی
برچسبها: پاتوق رضا
عملیات نیروهای عراقی از محور شرقی محله الزنجیلی صورت گرفت و با پاکسازی محله باب السنجار، تروریست های داعش در محله الشفاء در محاصره کامل قرار گرفتند.
به گزارش مشرق، آخرین تحولات میدانی از غرب شهر موصل حاکیست، نیروهای واکنش سریع و پلیس فدرال عراق پس از سه روز درگیری سنگین توانستند محله باب النسجار را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کنند.
حدود ۷۵ تن تروریست در جریان درگیری ها کشته و زخمی کنند.عملیات نیروهای عراقی برای تثبیت مواضع در این محله ادامه دارد.
عملیات نیروهای عراقی از محور شرقی محله الزنجیلی صورت گرفت و با پاکسازی محله باب السنجار، تروریست های داعش در محله الشفاء در محاصره کامل قرار گرفتند.
در حال حاضر، نیروهای عراقی مستقر در جنوب محله باب سنجار خود را برای عملیات پاکسازی محله موصل قدیم آماده می کنند.نیروها در این محور در حالت آماده باش قرار دارند و امکان حمله
تروریست های داعش برای اشغال مجدد این محله وجود دارد.در حال حاضر حدود ۱۷۹ کیلومتر مربع از مساحت کل شهر موصل ازاد شده و تنها کمتر از یک کیلومتر مربع در اشغال داعش است.محله های الشفا و موصل قدیم در اشغال تروریست های داعش هستند.
برچسبها: پاتوق رضا-تحولات عراق تحولات منطقه عملیات آزادسازی موصل